Home » , , » Perkahwinan Minang - Carta

Perkahwinan Minang - Carta

Written By Pentadbir on Saturday, March 9, 2013 | 6:12 PM

Bila bercerita tentang perkahwinan, terdapat banyak "adat" yang diamalkan di Malaysia. Namun begitu, aturan adatnya masih lagi tidak jauh berbeza. Cuma, mungkin dewasa ini, adat hanya tinggal pada nama sahaja sedangkan tidak dipraktikkan sepenuhnya. Ini disebabkan kebanyakkan kita mengambil ringkas dengan melakukan PINTASAN ADAT yang menyebabkan kemeriahannya semakin hambar. Ini mungkin disebabkan oleh beberapa faktor seperti:
  1. Masaalah kewangan
  2. Masaalah kesuntukan masa
  3. Masaalah kurangnya tenaga sokongan
  4. Masaalah kurangnya kefahaman tentang adat itu sendiri
Akhirnya kita akan melihat satu perkahwinan yang dilangsungkan berdasar kepada "orang lain pun buat macam itu."

Apabila aku menyemak semula aturan beberapa adat perkahwinan, aku membuat kesimpulan bahawa adat perkahwinan cara Minangkabau masih lagi mempunyai aturan yang lengkap. Mungkin dengan mempraktikkan sebahagian daripadanya akan dapat mengembalikan kemeriahan dan kegemilangan yang pernah berlaku satu masa dahulu. Namun begitu, kerjasama semua pihak seperti keluarga dan masyarakat adalah perlu.

Di sini aku akan cuba menerangkan secara ringkas aturan adat tersebut. Perinciannya akan aku huraikan di dalam tajuk-tajuk khas. Sila rujuk dahulu carta di bawah ini:

 Hebat, bukan?

Merisik:
  • Merisik lebih merupakan usaha mencari calun atau menjejak calun. Umumnya di Minangkabau, usaha merisik ini dilakukan oleh wakil-wakil pihak perempuan tetapi ianya bukanlah sesuatu kemestian. Urusan ini tidak boleh disamakan dengan perumpamaan "perigi mencari timba" kerana perumpamaan tersebut lebih merujuk kepada pergaulan di antara lelaki dengan perempuan.

Meminang:
  • Pertunangan adalah satu kontrak perjanjian sebuah perkahwinan. Kerana itu deraf perjanjian itu hendaklah dimuktamadkan dahulu sebelum ianya diikat secara rasmi dalam ikatan yang diberi nama Pertunangan
Menjemput Saudara Mara:
  • Bagi bakal pengantin lelaki, dia sendiri akan pergi menjemput saudara mara untuk memberitahu hari langsung perkahwinan. Ianya adalah adat memohon restu terutama daripada saudara terdekat pertalian darah. Kebanyakan tempat di Minangkabau memanggil adat ini Adat Meminta Izin.
  • Bagi bakal pengantin perempuan pula, jemputan ini akan dilakukan oleh saudara perempuannya yang telah berumahtangga memandangkan pada ketika itu anak gadis dipingit di dalam rumah dan tidak bebas keluar. Adat ini juga dikenali dengan panggilan Adat Menghantar Sirih.
Babako Babaki:
  • Adat ini hanya ditujukan kepada bakal pengantin perempuan. Bakal pengantin akan bermalam di rumah bapa-bapa saudara sebelah ayahnya untuk memohon restu dan panduan.
Berinai
  • Malam berinai biasanya dibuat pada malam sehari sebelum akad nikah dijalankan. Inai adalah tanda bahawa seseorang itu baru dimiliki. Adakalanya majlis berinai di adakan serentak dengan mandi limau dan bunga pada sebelah petangnya supaya pengantin berbau harum
Akad Nikah
  • Mengikut kebiasaan dahulu, akad nikah dijalankan pada pagi hari yang sama dengan hari langsung/persandingan tetapi sekarang ianya selalu diadakan lebih awal atas sebab yang tertentu seperti masa kelapangan jurunikah/kadhi dan sebagainya.
 Persandingan/Baralek Gadang
  • Baralek Gadang bermakna Kenduri Besar. Pada hari inilah hari kegemilangan dalam sesuatu perkahwinan. Terdapat beberapa aturcara dan peradapan yang dilalui untuk mempamirkan kehebatan adat, tertib dan kesopanan Orang Minangkabau.
Bertandang
  • atau juga dikenali dengan Manjalang. Buruk juga bunyinya, kan? hehehe.. Ada yang memanggilnya Manjalang Mintua atau Menjenguk Mertua. Adat ini dilakukan untuk membalas kunjungan keluarga pengantin lelaki.
Penutup Adat
  • Akhir sekali dalam carta ini ialah Penutup Adat. Ketika ini beberapa acara dilakukan seperti Mamulang Tando, Malewakan Gala Marapulai, Balantuang Kaniang, Mangaruak Nasi Kuniang dan Bamain Coki. Acara ini lebih merupakan pesta untuk merapatkan kemesraan kedua pengantin yang kemungkinan tidak pernah berkenalan sebelum berkahwin. Di samping itu ianya digunakan untuk memulangkan beberapa peralatan yang digunakan seperti peralatan semasa bertunang dan dulang iringan semasa persandingan.
Share this article :

Post a Comment

Nak komen tu komen gak tapi agak agaklah sikiek yo. hehehe

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2013. Ex-SMDKP Boys n Girls - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger