Home » , , » Perkahwinan Minang: Babako Babaki

Perkahwinan Minang: Babako Babaki

Written By Pentadbir on Saturday, March 2, 2013 | 1:06 AM

Bako (baka) sebenarnya ditujukan kepada seluruh keluarga sebelah bapa yakni keturunan. Ini untuk memperlihatkan bahawa anak gadis yang akan berkahwin itu datang dari baka orang berketurunan yang baik-baik lalu dirujukkan sebagai  BABAKO (berbaka).

Baki kalau ikut kefahaman kita semua ialah lebihan. Sekiranya dirujukan kepada tanggungjawab dan kuasa yang ada pada pihak bako tadi sememangnya ia adalah lebihan daripada tanggungjawab yang diberikan kepada keluarga si bapa dan mungkin boleh kita merujukkan sebagai BABAKI (berbaki)

Mengikut adat Minang, kehidupan anak adalah tanggungan adat keluarga sebelah ibu. Memandangkan dari ibu kita lahir maka tanggungjawab itu diperuntukan kepada mereka kerana seorang anak terutamanya anak perempuan mendapat perhatian yang lebih dalam masyarakat Minang samada mereka itu anak pusaka, anak pisang atau anak ujung emas. Terdapat pepatah yang menyatakan:



Namun begitu, pihak keluarga bapa masih memainkan peranan mereka dalam empat perkara:
  1. Acara turun mandi, cukur jambul atau penyelenggaraan aqiqah.
  2. Upacara perkawinan
  3. Pengangkatannya penghulu (jika anak itu laki-laki)
  4. Penyelenggraan kematian
Mungkin ini yang dimaksudkan sabagai Babaki (berbaki) yakni baki peranan yang tinggal untuk keluarga sebelah bapa.

Apabila seseorang anak gadis itu akan mendirikan rumahtangga, anak gadis tadi akan singgah bermalam di rumah keluarga sebelah bapanya beberapa hari sebelum akad nikah dilangsungkan. Ketika ini keluarga sebelah bapanya akan memberikan nasihat, pedoman dan tunjuk ajar sebagai bekalan untuk si gadis melayari bakhtera rumahtangga nanti.

Keesukkan harinya, si gadis akan dipakaikan dengan pakaian adat sebelah bapanya dan dihantar pulang ke rumah ibubapanya semula dengan diiringi hantaran yang sesuai bagi membantu majlis perkahwinannya nanti. Di antara barangan yang akan dihantar adalah seperti:
  1. Sirih lengkap dalam tepak/carano (sebagai kepala adat)
  2. Nasi kuning singgang/panggang ayam (sebagai makanan adat)
  3. Sepersalinan busana merupakan pakaian atau baju yang telah dijahit, selimut dll
  4. Seperangkat perhiasan emas
  5. Seperangkat bahan mentah yang diperlukan di dapur untuk persiapan perhelatan, seperti beras, kelapa, binatang-binatang ternak yang hidup, seperti ayam, kambing atau kerbau
  6. Seperangkat makanan yang telah dimasak, baik berupa lauk pauk maupun kue-kue besar atau kecil
Ini bermakna adat Babako Babaki ini lebih merujuk kepada adat memberikan restu dan bantuan kepada anak saudara yang akan berkahwin. Di sini menunjukkan betapa adat Minangkabau begitu menitikberatkan sikap bertanggungjawab dan bantu membantu di antara mereka.


Terdapat juga adat yang hampir serupa dengan Adat Babako Babaki ini di Medan, Sumatera Utara dan diberi nama Magalehan Mangan yang diamalkan oleh suku Mandailing (Tapanuli Selatan). Di dalam adat ini, saudara-mara memberikan hadiah dan nasihat kepada bakal pengantin.

Rujukan:
Adat Budaya Minangkabau
Bundo Kanduong - Limpapeh Rumah Gadang Sumarak Dalam Nagari
Cantik Studio
Berawal dari membaca
Cimbuak - Pantun Babako Babaki
Utusan Malaysia - Tradisi Lisan Dalam Perkahwinan Minang-Mandailing 
Share this article :

Post a Comment

Nak komen tu komen gak tapi agak agaklah sikiek yo. hehehe

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2013. Ex-SMDKP Boys n Girls - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger