Home » , , , » Pewarisan Suku Minang

Pewarisan Suku Minang

Written By Pentadbir on Friday, November 15, 2013 | 6:04 PM

 Terdapat istilah-istilah yang digunakan merujuk kepada kumpulan kekeluargaa di dalam bahasa Minang seperti Sasuku (kelompok terbesar), Sakampuang (Sekampung), Kaum (kelompok), Sajurai (Sebahagian), Sapayuang (Serumah), Saparuik (Seperut) dan Samandai (ibu dan anak-anak). Namun, untuk memudahkan kefahaman kita maka eloklah kita takrifkan tiga istilah utama di bawah ini:

Saparuik (seperut) merujuk kepada emak yang sama iaitu adik beradik.

Sapayuang (sepayung) merujuk kepada mereka yang bersaudara sepupu dan diawasi oleh satu penghulu.

Sasuku (sesuku) merupakan kelompok terbesar yang mewarisi daripada suku nenek-moyang walaupun telah tidak diketahui lagi nama-nama mereka.


Biasanya di dalam sesuatu rumah adat (rumah gadang) itu mempunyai satu kepala rumah yang dipanggil Tungganai atau Mamak Rumah yang bertanggungjawab terhadap semua keluarga di dalam rumah tersebut samada di dalam rumah/halaman atau pun di luar. Tanggungjawab ini dipikul oleh saudara lelaki tertua kepada nenek atau ibu. Sekiranya datuk saudara yang masih ada maka datuk saudaralah yang menjadi Tungganai. Sekiranya bapa saudara yang masih ada maka beliaulah yang menjadi Tungganai dan seterusnya.

Bersama saudara-saudara lelaki lain, Mamak inilah yang dipertanggungjawabkan menjaga kebajikan ahli-ahli keluarga di bawahnya. Beliau juga diharapkan untuk menjaga harta-harta saparuik dan memakmurkannya.

Apabila ahli-ahli rumah yang saparuik ini bertambah oleh perkahwinan dan keluar dari rumah adat serta membentuk rumah adat yang baru (keluarga sendiri) maka kelompok-kelompok inilah yang dipanggil Sapayuang dan berlindung di bawah pengawasan satu penghulu.

Sila baca Suku-Suku Minangkabau



Daftar emel anda di "Masuok an emel kek siko laa"
untuk mendapatkan entri terbaru dari blog ini!
Share this article :

Post a Comment

Nak komen tu komen gak tapi agak agaklah sikiek yo. hehehe

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2013. Ex-SMDKP Boys n Girls - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger