Home » , » Tips IT 01-04 Salin dan tampal

Tips IT 01-04 Salin dan tampal

Written By Pentadbir on Friday, March 1, 2013 | 1:50 AM

Korang biasa buat kerja camni kan? Highlight guna mouse, klik butang kanan dan pilih Copy, kan?


Lepas tu korang buat macam kat bawah ni kan? Letak kursor tu kat memana korang nak, klik butang kanan dan kemudian klik Paste, kan?


Tapi, korang terfikir tak macam mana nak buat kalau mouse korang rosak? Dan menggunakan mousepad di atas laptop lagi menyusahkan kerana korang kena buat satu persatu:
  1. tekan butang Windows Special Command macam imej di sebelah, 
  2. memilih arahan menggunakan kursor, dan
  3. butang Enter.

Bab highlighting tu aku dan cerita sebelum ni (Klik kat SINI). Sekarang ni aku nak cerita macam mana nak salin dan tampal menggunakan butang kekunci. Kalau korang biasa gunakannya, dia lebih mudah dan cepat dari menggunakan mouse.

Katakan lah korang nak taip sesuatu yang berulang-ulang masa chatting di Pesbuk.

 

Highlight teks yang korang nak salin. Selain gunakan teknik higlight dalam tajuk sebelum, orang juga boleh gunakan butang Ctrl + butang A. Butang A di sini bermakna All (semua).

Untuk menyalin dan menyimpan teks tersebut di dalam clipboard (memori) korang hanya perlu gunakan butang Ctrl + butang C.

Selepas itu korang bolehlah mula tampal (paste) seberapa banyak yang korang nak dengan menggunakan butang Ctrl + butang V macam imej di bawah ini:


Mudah bukan? TETAPI......

Menekan butang Enter di dalam Pesbuk bermakna korang dah masukan teks itu untuk dipamerkan. Jadi kalau orang nak teks yang korang tepek (paste) tadi disusun ke bawah, korang tekan dulu butang Shift + butang Enter sebelum menggunakan butang Ctrl + butang V. Nanti korang akan dapat contoh macam kat bawah ni pula:


Korang nak cuba tekan butang Ctrl + butang A ketika ini, cubalah! hehehe

Fungsi butang-butang yang aku sebutkan di atas tadi boleh digunakan di dalam hampir semua applikasi termasuk Words, Wordpad, Excel, Frontpage, Paintbrush dan sebagainya. Mungkin kalau korang dah biasa menggunakan teknik ini korang akan rasa lebih mudah daripada menggunakan tetikus atau mousepad di atas laptop korang. Dengan teknik ini dapat mempercepatkan kerja dan meningkatkan prestasi korang. InsyaAllah.
Share this article :

+ comments + 1 comments

April 23, 2015 at 7:06 AM

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Post a Comment

Nak komen tu komen gak tapi agak agaklah sikiek yo. hehehe

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2013. Ex-SMDKP Boys n Girls - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger