Home » , » Tips IT 01-02 Memudahkan Highlighting

Tips IT 01-02 Memudahkan Highlighting

Written By Pentadbir on Friday, February 15, 2013 | 11:02 AM

Ada bermacam-macam cara untuk melakukan 'highlight'. Cara yang paling mudah ialah dengan menggunakan tikus mondok korang seperti yang selalu korang buat tu laaa... (aku pun buat macam tu juga. hehehe)

Itu pun tak tahu juga? Meh aku ajar kejap. Bagi yang dah tau tu jangan nak ngada-ngada mengomen. Abaikan saja bab ni. Pergi main jauh-jauh sikit.

1. Highlight menggunakan tetikus
Apa yang perlu korang buat ialah meletak penanda tetikus (mouse pointer) korang kat permulaan dokumen macam imej kat bawah ni (tengok penanda merah):

Klik imej untuk paparan jelas

Kemudian klik butang kiri tetikus dan tahan! Seret penunjuk tetikus tu sampai hujung dokumen yang korang nak macam imej di bawah dan lepaskan butang kiri tetikus tadi.

Klik imej untuk paparan jelas

Sonang yo tu, kan? Tunggulah masa korang buat kerja mustahak dan perlu disiapkan cepat, masa itulah tikus mondok korang meragam. Domam....... hehehe

Bagi yang menggunakan pad sesentuh (touch pad) menggantikan tetikus, letakkan penunjuk seperti di atas. Dwiklik dan tahan pada klik kedua dan seret. Cuma yang menjadi masaalahnya ialah bila dokumen yang diperlukan terlalu panjang. Jadi, cara yang di bawah ini boleh memudahkan kerja korang.

2. Highlight menggunakan Penunjuk dan butang 'Shift'
Mula-mula korang letakkan penunjuk tetikus atau penunjuk sesentuh di awal dokumen. Lepas tu, tekan butang 'Shift' di papan kekunci dan TAHAAANNN!!! (ewah! Macam Hetty Koes Endang bagi ulasan dalam AF pula.). Kemudian korang letak penunjuk tetikus tu di hujung dokumen dan klik butang kiri tetikus. Walaahhh.... Dan boleh lepaskan butang 'Shift' di papan kekunci.


3. Highlight menggunakan butang di papan kekunci
Ini adalah cara lama. Aku gunakan teknik ini masa zaman belum ada tikus mondok lagi. Azab, kan? Tak juga kalau korang dah biasa. Cuma kerja tu lambat la sikit. Cuma kelebihan mengetahui cara ini ialah apabila tetikus atau 'touchpad' korang rosak. Tak perlulah nak menjerit cari duit nak ganti tetikus tengahmalam atau nak hantar laptop tu pergi kedai pertengahan bulan. Gaji belum masyuuukkkkkkk....

Mudah saja sebenarnya. Korang hanya perlu meletakan penanda (tiang yang lip-lap tu laaa) di awal dokumen kunci kursor (cursor key). Terdapat empat kunci kursor yang mewakili arah kiri, kanan, atas dan bawah (macam silat Imam Abu pula - kiri, kanan, depan dan belakang).

Tekan butang 'Shift' di papan kekunci dan tahan. Gunakan kunci kursor untuk mengheret penanda ke hujung dokumen dan lepaskan butang 'Shift'. Aku selalu gunakan teknik ini untuk 'highlight' beberapa perkataan sahaja terutama bila tetikus aku melompat-lompat (jumpy), kadang-kadang ada kadang-kadang tidak.

OK laaa..... kalau ada maklumat lain untuk topik ni nanti aku kemaskinikan kemudian. Lepas ni aku nak akan cerita pula macam mana nak gunakan butang lain pula. Jangan jadi macam aku yang memang selalu pakai baju tak berbutang. kih kih kih.
Share this article :

+ comments + 1 comments

April 23, 2015 at 7:08 AM

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Post a Comment

Nak komen tu komen gak tapi agak agaklah sikiek yo. hehehe

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2013. Ex-SMDKP Boys n Girls - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger