Home » , » Tips IT 01-03 Carian Kata

Tips IT 01-03 Carian Kata

Written By Pentadbir on Tuesday, February 26, 2013 | 11:16 AM

Korang tak berair ke mata korang bila kena cari satu perkataan dalam satu dokumen teks?

Dulu, masa aku guna Wordstar, WordPro (Lotus Suite) atau Words (MS Office) seronok juga aku buat kerja sebab kalau ada perkataan yang silap senang cari guna wordsearch. Kalau nak tukar ejaan dalam satu dokumen pun.

Katakanlah korang buat cerpen atau novel. Bila dah siap novel tu tetiba gf korang ke, bini korang ke tak berkenan dengan nama watak perempuan dalam cerita tu sebab sama dengan ex-gf korang. Dia pun suruh tukar pakai nama dia. Kalau cerpen tu ok juga nak tukar semua nama yang ada dalam 4-5 mukasurat. Mungkin adalah dalam 15-20 kali nama tu timbul. Tapi kalau dalam novel? Terkentut-kentut juga kalau nak dibelek satu-satukan? Jadi, korang bolehlah gunakan fungsi find and replace dalam applikasi tersebut.

Itu kita cerita dalam applikasi yang memang telah menyediakan fungsi tersebut. Bagaimana pula masa korang tengah baca dokumen yang panjang di internet? Lagi haru kalau dokumen tu menggunakan font yang kecil. Payah juga kan?

Selalu dulu aku menyumpah bila kena sunting skrip .xml yang digunakan untuk susun-atur blog. Dengan segala cacing kerawit pun ada kat situ berselerak.

Cuba korang klik imej kat sebelah ni biar dia besar sikit. Bayangkan kod-kod javascripts, css dan entah apa ke benda lagi macam yang korang nampak tu. Panjang kod tu lebih kurang sepanjang scrollbar warna merah. HTML tag dia jer yang sepanjang scrollbar warna hijau.

Korang tengok tak saiz scrollbar indicator yang kecik tu (warna biru) menunjukkan berapa panjang lagi yang nak korang scroll ke bawah.

Banyak tak? Yang nak dicari satu tag macam <id:sidebar>. Lenguh jugalah. Kalau masa buat javascripts tu tak susah sangat mencarinya sebab biasanya jscripts tak banyak arahan dalam satu-satu dokumen .htm/html, tapi kalau blog layout punya skrip memang PUNYAla panjang.

Jadi untuk memudahkan kerja, korang boleh gunakan butang F3 saja.

Nak cuba? Mudah saja.

Korang cari apa-apa dokumen kat internet tu atau tengok entri dalam Facebook yang panjang berjela.  Atau mungkin korang dengar ada berita dalam akhbar Online yang tersilap taip menyebabkan perkataan tersebut jadi perkataan lucah tapi bila korang baca ulang-ulang kali korang tak jumpa sebab mata dah tinggal sebaris lidi dek mengantuk.
Nak cuba kat sini pun boleh.

Lepas tu korang tekan butang F3 dan tengok sebelah bawah kiri skrin korang tu. Ada tak benda macam yang aku tunjukkan dengan anak panah merah?

Dalam ruangan yang disediakan tu cuba korang taip satu perkataan dengan cara huruf demi huruf. Sambil tu korang tengoklah skrin tu sekali. Amacam? Jadi tak?

Kalau korang nak cari perkataan yang sama seterusnya, korang tekan jer butang F3 tu berulang kali sehingga korang sampai kepada ayat yang sebenar korang nak cari menggunakan perkataan tersebut.

Selain daripada itu, kalau korang perhatikan sebelah ruang masukan kata di bawah tu ada menu di sebelah kanannya. Korang boleh juga gunakan menu Next atau Previous yang ada kalau nak cari perkataan tersebut sebelum atau sesudah carian terakhir.

Cuba korang klik butang Highlight All pula. Apa jadi? Yang Match Case tu korang cuba sendiri laaaa... hehehehe

(Kalau nak komen tu, komen lah kat bawah ni. kalau korang komen kat Pesbuk tu nanti ruang komen kat bawah ni tinggal kosong jer. Kesian dia, kan? lagipun, kalau korang komen kat bawah ni, komen tu akan kekal sampai bila-bila selagi blog ni masih bernyawa. Bolehlah juga orang lain baca komen korang tu termasuk anak cucu. Kat Pesbuk tu kita-kita jer yang baca. Kalau komen korang tu dasat, nanti aku salin dan tempekkan kat dinding Pesbuk, ya? hehehe)

Yang ini ialah contoh baru tadi aku buat kat Facebook:
Share this article :

Post a Comment

Nak komen tu komen gak tapi agak agaklah sikiek yo. hehehe

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2013. Ex-SMDKP Boys n Girls - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger