Home » , , » Bunga Ros (Rosaceae)

Bunga Ros (Rosaceae)

Written By Abah Warisan on Friday, September 16, 2011 | 11:45 AM

Botanical name/ Nama sains: Rosa spp.

Common name/ Nama biasa: Rose/ Bunga mawar

Family/ Famili: Rosaceae

Origin/Negara asal: Asia, Europe, North America , North west africa

Growth habits or types/ Jenis: Shrubs, Trailing , climbers and some species can grow up to 7 meters./ Banyak jenis , ada Pokok sesemak, memanjat, merayap dan ada jenis yang yang boleh mencapai tinggi 7 meter

Sunlight/Matahari: Semi shade to full sunlight/Separa hingga matahari penuh

Other info/Info lain: Flowers are distilled for essential oil. Medicinal plants, it is a practice to soak 10 rose flowers to drunk daily to stay healthy./ Bunga mawar disuling untuk minyak atsiri dan digunakan didalam industry minyak wangi. Pokok bunga mawar ada mempunyai khasiat perubatan, mengikut amalan perubatan tradisional 10 kuntum bunga ros yang tidak terdedah kepada racun serangga direndam didalam segelas air dan diminum setiap hari untuk kekel sihat.

Landscape uses/Kegunaan lanskap: Aromatic garden, specimen planting, ornamental flowers hedges , climbers and barriers












Botanical name/ Nama sains: Rosa spp.

climbers and barriers
Share this article :

+ comments + 6 comments

September 16, 2011 at 2:03 PM

Saya ada juga menanam beberapa pokok bunga ros di kawasan rumah saya, dan pokok pokok ini jadikan sempadan bersama dengan jiran saya. Sebenar nya pokok pokok ini ditanam di dalam pasu.

Sejak kemalangan jalanraya pada 22 Febuari saya hampir tiada kesempatan menjaga dan membajanya. Insya Allah keadaan saya sudah bertambah baik, saya akan cuba memberikan perhatian kepada tanaman saya.

Saya akan berbesar hati kalau Dr Aziz boleh memberikan kepada pokok bunga ros utk di tanam di kawasan rumah saya apabila ke rumah saya nanti.

Terima kasih.

jumeah ali
September 17, 2011 at 8:59 AM

Cantiknya bunga ros ni!!....kalau dapat beli kat mana2 kan best..!!

September 17, 2011 at 3:14 PM

Yg ini benihnya saya bawak dari Thailand. Tapi disini mungkin ada juga.. Nanti saya cuba survey di Sg Buluh...tq Meah

September 17, 2011 at 3:15 PM

Cikgu, Nanti saya tengok dirumah cikgu dulu. Apa yg boleh kita buat...ya... tq

September 25, 2011 at 9:31 PM

Peminat ros sejak kecik,cantik Jih,bulih tanam kat umah nii.

September 28, 2011 at 10:44 AM

Salam Jih,bebilo tolong cito pasal cara-cara menanam dan penjagaan orkid dgn. betul k,timo kasih.

Post a Comment

Nak komen tu komen gak tapi agak agaklah sikiek yo. hehehe

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2013. Ex-SMDKP Boys n Girls - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger