Home » , » JOM BELAJAR LOGHAT TERENGGANU

JOM BELAJAR LOGHAT TERENGGANU

Written By jumeah ali on Sunday, September 18, 2011 | 9:30 AM

ASSALAMUALAIKUM,
Pertama sekali, sebelum belajar bahasa Terengganu, kita perlu tahu daerah-daerah di dalam negeri Terengganu. Terengganu mempunyai 7 daerah iaitu Kemaman, Dungun, Marang, Kuala Terengganu, Hulu Terengganu, Besut dan Setiu. Loghat Terengganu ada macam-macam jenis sebenarnya, orang di daerah Besut dan Setiu kebanyakannya menggunakan loghat Kelantan, orang Hulu Terengganu gunakan loghat mereka sendiri (yang ni saya sendiri pun tak faham sbb pekat sangat...) dan lain-lain daerah gunakan bahasa Terengganu biasa.
Disini saya ingin berkongsi serba sedikit loghat orang Terengganu..kot-kot la ada yang melancong ke pulau-pulau di Terengganu, mungkin istilah ini dapat membantu. Orang luar tahu sikit-sikit je, contoh, makan jadi makang dan hanya ditambah 'g' saja. Untuk pengetahuan semua, kami di Terengganu yang dok area Kuala Terengganu ni sebut Tranung ataupun Teranung bukannya Ganu sbb perkataan Ganu tu orang Kelate yang sebut....Sebagai pemulaan berikut adalah senarai loghat Terengganu yang akan saya update dari semasa ke semasa...
Ok..untuk sesiapa yang berminat ......SELAMAT BELAJAR BAHASA TERENGGANU
WASALAM.

1. Nebbeng > Berlebihan/keterlaluan/ Over
(Eg: Mu ni nebeng guh ari ni ...maksudnya : Awak ni over sungguhlah ari ni)
2. Nano > Nakal
(Eg: Anok mu nano guh kat sekoloh = Anak awak nakal sungguh kat sekolah)
3. Cak Duh > Sembarangan
(Eg: Bakpa mu buat keje cak duh ngat? = Kenapa awak buat keje sambil lewa/sembarangan?)
4. Gong > sombong/Eksen
(Eg: Mu le ning aku tengok gong sungguh ? = Awak sekarang ni saya nampak sombong sangat?
5. Siyek > Koyak
(Eg: Bakpa mu siyek kertas soalang peksa nu? = Kenapa awak koyakkan kertas soalan periksa tu?)
6. Nembo > Blah/pergi/keluar
(Eg: Aku nok nembo jap, malah doh nak kije = Saya nak keluar kejap, malas nak keje)
7. Bising Bango > Teramat Bising
(Eg: Bakpalah jabat ni bising bango, pening pala dengo!! = Kenapalah pejabat ni bising sangat, pening
kepala dibuatnya)
8. Lebong > Tipu
(Eg : Tadi mu lebong aku ye? = Tadi awak tipu saya ye?)
9. Puahsang > Bosan
(Eg: Aku rase puahsanglah, jom kite gi jalang = Saya rasa bosan lah , jom kita jalan)
10. Berat Nanang > teramat berat/teruk sangat
(Eg; Bakpa mu berat nanang ngat?, meluat lak aku nengok = kenapa awak teruk sanagt, meluat pulak
saya tengok

Setakat ini dulu.......sebab takut ada yang pening .......nanti kita sambung lagi ye....
Share this article :

+ comments + 10 comments

September 18, 2011 at 11:30 AM

Apo waang "siyek" karateh pekso tu jang!!!

Paja yg main Gong tu "gong " bana nampak dek den...!!!!

Bato tak ayat den tu Meah!!!!????

jumeah ali
September 18, 2011 at 2:29 PM

Ajih...bagus waang mencuba!!.
Makno ayat tu dah boto dah...10 markah. Tp ayat eh bercampur aduk Terengganu + Minang (Mcm den... hehehhe).

September 18, 2011 at 9:34 PM

Lagi satu, Ado seorang makcik ni dari Trengganu naik lif.. Dio kato "Tolong tekang kang lapang".. Cubo komen sikit Meah???...

jumeah ali
September 19, 2011 at 9:58 AM

Ajih, Dulu dah komen kang!....mu ni suke beno cite ni ye??...dok abih2 lagi..nebbeng teh!! (paham tak apa maknanya ni?? ni ulangkaji je...)

September 20, 2011 at 1:55 AM

paham cikgu.... makno eh Den ni dah menggelebeh.!!!kan...???

jumeah ali
September 20, 2011 at 2:48 PM

Salah tu Jih, maksud ayat tu, "dulu kan dah komen, kau suka sangat cerita tu ye?,tak habis-habis lagi...mengada-ngadalah kau ni" (Bkn marah tp mcm ejeklah..)....macam tu lah lebih kurang....wallahhualam....Cuba lagi yo Jih..TQ

September 25, 2011 at 9:25 PM

Salam Meah,cuba terangkan antara 3 jenis panas ni, panah sooh,panas dering,panas joong.

September 25, 2011 at 9:41 PM

Asmarani, Panas sooh = Panas biasa je, Panas dering = terlampau panas, Panas joong = Panas tetapi ada mendung...

October 1, 2011 at 11:53 PM

Salam Jumeah..den tak pandai kecek Ganu.den pandai kecek Minang yo.tapi nak yo den balaja ha..mokaseh..

January 8, 2014 at 2:20 PM

Mana ada panas joong...Panas Ketik = Panas air panas, Panas dering = Cuaca panas, Panas sokoh = Panas badan....Joong saja ada....mendung.

Post a Comment

Nak komen tu komen gak tapi agak agaklah sikiek yo. hehehe

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2013. Ex-SMDKP Boys n Girls - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger