Home » , , , » Buah Lombo jo Campunek

Buah Lombo jo Campunek

Written By Pentadbir on Monday, October 3, 2011 | 7:03 AM

Dalam bagughau jo bapantun, tasabuit lah duo buah yang dah lamo dilupoan. Buah utan sabana ea. Nasrah maingek an kito kek buah lombo (lemba). jadi den pun goga (google) kek internet mako tajumpo lo caghito ea.

"Kegunaan
  1. Bahagian akarnya berfungsi untuk: ~ Mengubati sakit ginjal, ~ Menguatkan fungsi seks ~ Menghilangkan sakit perut kerana kesejukan. ~ Mengubati sakit kepala ~ Mengubati ulser mulut >>akarnya direbus sehingga mendidih dan dibuat kumur2
  2. Buah lemba yang manis boleh menggantikan gula bagi pengidap kencing manis. ~ Buah lemba yang manis dicampurkan dengan air dan diminum amat sesuai untuk meredakan demam.
  3. Ia juga dikatakan boleh mengubati demam malaria.
  4. Mengubati batuk.
  5. Merawat bengkak.
  6. Melawaskan kencing.
  7. Sebagai ramuan ubat periuk bagi wanita.
  8. Biji lemba yang berwarna hitam seperti biji selasih dicampurkan dengan sirap dapat menyejukkan badan.
  9. Daunnya yang kering boleh dipintal menjadi tali (sumber http://fazlisyam.com/2007/12/14/lemba-molineria-latifolia)"


Buah componek (cempunek) lak tasabuit kek awak. Taragak lo nak mancaghi ea kok dapek kaluargo den maghaso ea. Buah ea cando buah tarap atau sukun tapi isi ea cando campadak. Bulek-bulek isi ea. Ghaso ea santiang lamak manieh. Maleleh lo air lio manganang an ea.

Share this article :

+ comments + 3 comments

October 3, 2011 at 10:04 AM

Hmm...dua2 buah ni membuat kita ingat kenangan zaman kanak2,mana nak dapek raso cemponek ni lagi,tak ponah nampak laie doh.

October 10, 2011 at 4:27 PM

Tasadak sadak den..ghupo ea abang Ketam manyabuik nyabuik namo den..yo lah bang..ghindu bana den jo duo2 buah ni..nak baghanti tapi jalan,nak manyasau nyasau dalam kabun gatah ughang nak mancaghik lombo kang ughang ingek den nak mancilok gatah buku lor..
Buah campunek tu..tengok gamba ea jadi yo lah..lapeh yo ghindu den,walau air lio kalua ta ingek ha..hikk2..hikk2..

Anonymous
May 20, 2013 at 10:32 PM

Bukan ado ko pokok cempunek dokek2 dongan skolah tu? kek Barbara Forest park tu x silap eh.. Topi jalan yo diam eh..

Post a Comment

Nak komen tu komen gak tapi agak agaklah sikiek yo. hehehe

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2013. Ex-SMDKP Boys n Girls - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger