Home » , , » Tips IT - Jom Buat Kad Raya!

Tips IT - Jom Buat Kad Raya!

Written By Pentadbir on Friday, July 19, 2013 | 5:30 PM

Dah lama aku terfikir nak mulakan semula kumpul kad raya dan gantung di rumah. Baru-baru ni aku terbaca keluhan di Facebook yang rindukan pada zaman mengumpul kad raya.
Maka timbullah idea ini.

Jom kita buat balik tradisi mengumpul kat raya. Kalau nak pos tu belanja setem dah mahal sekarang. Jadi kita edarkan saja dalam Facebook atau emel dan suruh si penerima cetak dan gantung kad tersebut di rumah masing-masing. Mungkin dengan cara ini akan mengembalikan semula nostalgia zaman kumpul kad raya. hehehe



Caranya mudah sahaja sekiranya korang ada PowerPoint (PP). Tak kiralah versi mana. Kalau nak jelas dengan imej tu, klik saja untuk paparan lebih jelas.








Memula sekali ialah dapatkan imej latar. Yang ini korang boleh pilih samada nak pakai warna, corak warna (gradient fill) atau imej yang telah disediakan macam di sini:





Atau pun korang boleh juga masukkan imej sendiri sebagai latar belakangnya. Kalau tak ada imej yang sesuai, goggle dan download jer dari internet.

Gunakan menu: Insert -> Picture kat PP tu

Dah? Re-size supaya penuh sebelah kiri atas dan bawah. yang lebih sebelah kanan tu biarkan saja.

Sekarang baru kita mula mengarang. hehehe

Korang agak-agaklah kalau nak letak benda-benda lain tu. Kalau kemudian nanti korang nak kerat imej tu macam bentuk poskad ke jadi tinggalkan ruang samada di atas atau di bawah.

Seperti yang korang tengok dalam imej atas tu aku dah masuk kan teks "Selamat Hari Raya Aidil-Fitri". Gunakan "Insert Text" bukannya WordArt kerana WordArt lebih terkongkong untuk diubahsuai. Bold dan Resize teks tersebut mengikut kehendak korang laaa... Lepas tu pergi ke Menu Format dan pilih bentuk/warna teks yang sesuai dengan background korang. Biarlah warnanya berlawanan.

Klik pada Text Effects dan pilih rekabentuk yang korang suka. Dah siap asas dia dah kan? Bukannya susah sangat.

Sekarang kita lebih personalise kan kad tu, ek? Oppssss... kena buat ucapan dulu laaaa.... Yang ini terpulang kepada korang. Nak buat ucapan biasa, berbunga-bunga, berpantun, bersyair, berpuisi atau apa sajalah.

Insert Text lagi dan masukan ucapan. Lepas itu pilih menu Format -> Shape Stye dan pilih lu punya suka. Lepas tu korang re-size laa teks yang kat dalam box tu.

Dah? Sekarang korang masukkan pula nama, alamat ke, nombor telefon ke, emel ke, apa ke benda lagi korang nak letak kat bawah tu. Nak letak gambar sendiri ker atau gambar famili pun lantak korang laaa. Bukan kena tangkap pun. hihihi.

Kalau korang nak personalise kepada siapa korang nak bagi kad raya ni pun boleh. Sebenarnya lagi bagus supaya yang terima kad tu boleh bangga nama dia disebut kat dalam tu.

Contoh:
"Kepada,
Bekas Kekasihku yang dah lama aku lupa" 
kah kah kah!!!!

Langkah terakhir ialah convert menatang tu jadi imej. Preview slide tu dan tekan butang PrtSc. Buka Paint (paintbrush) dan paste kat sini. Edit saiz dia terutama buang lebihan yang tidak diperlukan.

JANGAN re-size imej tersebut dalam Paint kerana ini akan merosakkan texture dia nanti. Biar dia besar, tak apa. Terpulang kepada penerima nak re-size semasa dia cetak nanti. Simpan fail tu dengan nama Kadraya-NamaAnda.jpg supaya senang si penerima menyemaknya selepas download.

Sekarang, masa untuk upload/posting dalam facebook atau emel. Letakkan teks seperti di bawah ni supaya yang dapat imej tu paham apa nak buat.

"Jom print dan kumpul kad raya! Gantungkan dalam rumah korang! Nanti aku datang beraya, aku nak tengok kad raya aku kat situ. Kalau tak ada, SIAP KAAAAAAAUUU!!!!!"
Kalau tak tau buat kad sendiri boleh pergi kat http://smdkp-bng.blogspot.com


Selamat mencuba!!

Daftar emel anda di "Masuok an emel kek siko laa"
untuk mendapatkan entri terbaru dari blog ini!
Share this article :

Post a Comment

Nak komen tu komen gak tapi agak agaklah sikiek yo. hehehe

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2013. Ex-SMDKP Boys n Girls - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger